tisdag, juli 10, 2007

En opportunist talar

Er Man AB/Etikettdoktorn fick ett telefonsamtal häromdagen. Det var en man som på företagets telefon i allvarsam ton framförde synpynkter på företagets webbsida www.etikettdoktorn.se

Han gillade nog inte allt han läste och det tycker jag är bra. Hur ska annars en samling artiklar som handlar om bemötande kunna utvecklas om ingen har synpunkter?

Det finns mängder av saker att ha synpunkter på en sida om vett och etikett, mannens påstående att jag är en oppoturnist (en person som anpassar sig efter gällande omständigheter ) är helt korrekt. Vett och etikett anpassar sig ständigt. Det är en vetenskap, bemämnd 1956 som societik av författaren Marius Wingårdh, som hela tiden förändras.

Hur skulle vi för 20 år sedan kunnat förutse dagens utveckling av mobiltelefoner? En helt ny etikett har infunnit sig. Hur skulle vi för 30 år sedan kunnat förutse de inslag av många kulturer vi idag har, de har givit oss många goda inslag av etikett (t.ex. handslagets återkomst). För 50 år sedan hälsade inte en ung person på en äldre med att säga sitt förnamn och "Hej". Idag anser vi det som god etikett.

Kvinnans förändrade ställning i samhället har inneburit att vi också ändrat vårt förhållningssätt. En kvinna i tjänst är värd - inte värdinna - är ett mycket tydligt och positivt inslag i etikettens värld.

Jag kan räkna upp massor av exempel. Men det kanske inte krävs. Men det som krävs är att en webbsida om vett & etikett eller affärsetikett inte stannar upp och håller sig till de traditionella reglerna. Det krävs utveckling och anpassning samt lyhördhet inför vad som gäller idag.

Två diskussioner de senaste dagarna har varit:
"ska man ha shorts på stan?", detta i Östgöta Correnspondenten

Den andra är:
"Prins Henrik med mobil på Drottning Sonjas 70-års firande", detta i Expressen 10 juli.

Båda artiklarna, där jag intervjuades, talar sitt tydliga språk om behovet av dagens etikett - inte gårdagens.

Så Rolf, som ringde mig:
Ja, du har rätt i att jag är en oppoturnist, men du har fel när du påstår att jag inte har "kallet". Ett ord som jag tolkar närmast som ett djupt intresse av hjärtat. Vett & Etikett är mitt stora intresse i livet. Att jag sedan har förmånen att försörja mig på det - det är en bonus som är få förunnat. Jag är glad att det fungerar.

Jag avslutar med att citera Janne Carlsson, den förre SAS chefen, detta i en intervju efter att han skrivit boken Riv Pyramiderna. Han sa:
"Ja, jag vänder kappan efter vinden, det är det jag är anställd för"

Välkommen att höra av dig på nytt Rolf. Synpunkter uppskattas alltid!


Mats Danielsson
etikettdoktorn.se