torsdag, juni 28, 2007

Köp gärna men jag levererar inte.... idag

Man kan tro att det är SJ:s nya motto. Tveklöst blir det bekymmer för Statens Järnvägar då spåren fullkomligt regnar bort. Så har skett i dagarna på Småländska Höglandet, mellan Tranås och Nässjö. Att SJ då ställer in tågen för att värna om passagerarnas säkerhet, det ska de ha beröm för.

Att det dessutom regnar så mycket att vägarna också spolas bort, det gör det hela dubbelt så besvärligt. Ersättningsbussar körs, men det som normalt tar 30 minuter att köra tog plötsligen 1,5 timme pga. alla omvägar.

Allt gick att läsa i morgontidningarna. Så det var ju ingen nyhet för SJ att tågen inte skulle gå. Så långt allt ok, men...

Hur kan SJ kl. 08.15 sälja biljetter till ett tåg med avgång söderut kl. 08.53 och inte säja ett ord om dessa förseningar? Att sedan påstå att det är svårt att uppdatera webbsidor mm gör ju inte bortförklaringen bättre. Säj som det är - köp biljetten men vi vet inte hur dags du kommer att åka.

Ska det vara så förtvivlat svårt. Tänk om jag har en kund som bokar en föreläsning ikväll med Vett & Etikett som tema, men 30 minuter innan utsatt tid säger jag att vi tar det imorgon för idag hinner jag inte. Men betala, det ska ni i alla fall!

Vad hade du sagt då? Gissa vad jag sa, men inte till tågvärdarna , de slet med alla sura resenärer. Bra jobbat av er i Nässjö! Ni skötte ert jobb bra, trots allt gnäll.

Mats Danielsson
www.etikettdoktorn.se