måndag, juni 25, 2007

Vett & Etikett i vården är att mötas med respekt

Det är patienter som berättar att de fått ett bra bemötande i vården och har behandlats med respekt. Hur kan det komma sig? Enkelt vill jag påstå - de har mötts med förståelse, hänsyn och det har varit personal som lyssnat på deras problem och haft ett empatiskt förhållningssätt.

Detta är en del av vett & etikettsidan www.etikettdoktorn.se

Vilka tror du det är som klagar på vården? Jag är helt övertygad om att det är de som inte upplever sig respekterade. Det kan vara så enkelt som en nonchalant person, att ingen tror på dem eller kanske inte lägger tillräcklig vikt vid deras problem.

Ofta hör jag att de som klagat är personer som inte blivit synliggjorda eller att någon hört på dem. Det kan vara ett avfärdande tonläge elle bara kort tilltal.

När patienter upplever brist på respekt handlar det inte så sällan om långa väntetider, ingen har berättat varför de måste vänta, personalen jäktar runt och säger inget och när de sedan ska få hjälp, då är det tidsnöd och man får inte känslan av att någon lyssnar på problemen eller ens tror på det patienten säger.
Notera att jag här beskriver vad patienten upplever, inte vad personalen gör för fel.

Ska vi ta en vanlig vardagssituation som exempel så är det inte sällan patienten får berättat om hur de mår eller vad de orkar med "du ser ut att vara riktigt pigg idag" eller "nu ska du se, det här orkar du säkert med, ta i lite mer" Fråga istället: "du ser pigg ut idag, stämmer det?" eller "hur är det orkar du lite mer, ska du försöka lite till?"

Ytterligare ett exempel är en äldre person som ska undersökas, då kommer kanske någon av personalen in och i all välmening ska hjälpa patienten att klä av sig. Inte helt ovanligt efter det att doktorn bett någon gå in och just hjälpa patienten med detta. Men är man säker på att hjälp behövs? I detta fallet är respekt att doktorn frågar eller sköterskan frågar: "kan jag hjäpa dig med något?". Då upplever patienten, den gamla personen, sig som respekterad.

Det finns så många enkla, små vardagliga knep och funderingar runt detta begrepp som kallas bemötande. Vett och etikett i vården, något som vi alla behöver fundera på.

Vill ni veta mer om detta, besök www.etikettdoktorn.se och boka en föreläsning i ämnet vett och etikett i vården.

Mats Danielsson