måndag, juni 19, 2006

Det kunde inte varit värre! Månadens etikettgroda


Om du åker till ett samhälle i Småland, några mil söder om Jönköping på vägen mot Växjö, finns det ett värdshus. De har konferenser, möjligheter att ta emot större sällskap. Med andra ord, en konferensplats eller ett ställe att ta med sig kunden på affärslunch.

Den här bloggen är en del av Vett och Etikett/Affärsetikett sidan www.etikettdoktorn.se

Lokalerna är nu nyrenoverade, fräscha och trevliga. Men sedan kan vi avluta berömmet! Deras bemötande av kund var det värsta bottennapp jag sett på lång tid! När man besöker en bra restaurang med sin kund, vill man sitta ostörd för att kunna diskutera affären, då vill man inte sitta i restaurangens bar med alla dagens rätt kunder.

Givetvis kunde vi få sitta en våning upp, men de kunde inte tänka sig att gå en trappa upp med tallrikarna, mina kunder skulle springa ned och hämta maten själva! Suck! Suck! Suck! (jag hade givetvis betalat för denna extra service) Tilläggas kan att detta fungerade utmärkt förr.

Så vad gör den för dagen ansvariga för restaurangen? Hon tar mig åt sidan och föklarar irriterat att vi måste nog diskutera detta mer, så jag får lämna lokalen för att höra henne argumentera varför vi inte kan sitta mer ostört. Då kommer min kund - hon upptäcker att denna kund är en sedan gammalt återkommande gäst - nu vänder hon sig till kunden och leende förklarar hon att de ska göra sitt bästa. Tyvärr sköt hon sig i foten - kunden blev lika irriterad.

1. Det var inte min kund som var beställare och dessutom ska inte en kund behöva diskutera
mitt affärsarrangemang.
2. Vi hamnade likt förgjordat i baren!

Som om detta in var nog, glömde de servera oss maten! Det tog 45 minuter och vi
fick slänga i oss allt för att hinna bli klara i tid! .


Månadens etikettgroda går till värdshuset utmed vägen Jönköping-Växjö.


Mats Danielsson
www.etikettdoktorn.se