Bonden och guldäggen - en större butik
En man hade ett antal hönor. En dag fann han att en av hönorna hade värpt ett ägg, blankt som av guld. Bonden lät analysera ägget - och se, det var av rent guld!
Denna sida är en del av vett och etikettsajten www.etikettdoktorn.se
Varje dag fortsatte hönan att värpa ett ägg av guld. Bonden blev rik som ett troll och ju rikare han blev, desto mer girig blev han.
En dag tog girigheten över, bonden slaktade hönan, skar upp den för att komma över alla guldägg på en gång. Resultatet blev en död höna och inga fler ägg av guld.
I en större välkänd butik utanför Stockholm borde ta lärdom av detta. På besök gick jag och handlade, en expedit satte sig vid kassan. Hon var supereffektiv. En riktig guldhöna.
Men hon hade så bråttom att hon inte tittade på kunderna, hon svarade inte på tilltal, hon svarade inte på hej. Hon log inte i sin hets och när jag gick sa hon inte "Hej då", trots att hon tilltalades av mig med detta.
Just då insåg jag att hon var snabb, men jag undviker att återvända. Hon slaktade sin höna blixtsnabbt och fortsätter hon på detta vis kommer det inte blir fler köp där. Ju fler som upptäcker detta, desto färre guldägg.
Det är affärsetikett eller business behaviour att hälsa på kunderna. Boka en föreläsning, det kan kanske hjälpa.
Mats Danielsson, Etikettdoktorn
Denna sida är en del av vett och etikettsajten www.etikettdoktorn.se
Varje dag fortsatte hönan att värpa ett ägg av guld. Bonden blev rik som ett troll och ju rikare han blev, desto mer girig blev han.
En dag tog girigheten över, bonden slaktade hönan, skar upp den för att komma över alla guldägg på en gång. Resultatet blev en död höna och inga fler ägg av guld.
I en större välkänd butik utanför Stockholm borde ta lärdom av detta. På besök gick jag och handlade, en expedit satte sig vid kassan. Hon var supereffektiv. En riktig guldhöna.
Men hon hade så bråttom att hon inte tittade på kunderna, hon svarade inte på tilltal, hon svarade inte på hej. Hon log inte i sin hets och när jag gick sa hon inte "Hej då", trots att hon tilltalades av mig med detta.
Just då insåg jag att hon var snabb, men jag undviker att återvända. Hon slaktade sin höna blixtsnabbt och fortsätter hon på detta vis kommer det inte blir fler köp där. Ju fler som upptäcker detta, desto färre guldägg.
Det är affärsetikett eller business behaviour att hälsa på kunderna. Boka en föreläsning, det kan kanske hjälpa.
Mats Danielsson, Etikettdoktorn
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home