tisdag, juni 26, 2007

Arrogans är självmord i affärer - om Energitjuvar

Många verkar tro att deras fina karriär har gjort dem mer värdefulla än andra. De har möjligheten att se ned på andra som inte varit lika "framgångsrika".

En historia som jag fått berättad handlar om en kille som läste sin ekonomiutbildning i USA, detta efter en lyckad utbildning till civilekonom i Sverige. Han lyckades med det mesta, talar flera språk, fick ett kanonjobb på ett stort svenskt företag, utlandsplacerades, kom hem igen och klättrade snabbt inom företaget. Hans karriär gick spikrakt upp på kanske bara 6-7 år.

Men han hade en inställning som hans medarbetare aldrig begrep sig på, i princip tilltalade han inte kollegor under hans egen karriärnivå, på sin höjd valde han att tala med medarbetare på hans egen nivå, men framförallt så talade han med bolagets ledning.

Gissa om han blev populär eller inte. Knappast... är väl det enda ord som kan användas. Han blev närmast omöjlig, omplacerades, bytte positioner. En chef med den inställning som han uppvisade är omöjlig att ha kvar. Han fick en summa pengar och valde att gå. Där tog hans karriär slut, han är inte i branschen längre. Det som gäller idag är ströjobb, vikariat i skolor och inom vården.

Han är en typisk energitjuv. Glädjande nog var hans problem så stora att de syntes och man gjorde sig av med honom. Men de finns där överallt, du känner säkert några av dem. De kostar pengar, folk producerar mindre, undviker dem, talar bakom ryggen på dem - ja till och med med kunderna kan dessa personer diskuteras. Energitjuvar är ordet.

En Energitjuv på ett företag med 20 anställda kan förorsaka kostnader på 350 000 kr per år. Det finns mycket att spara på ett gott bemötande.

Så här kan de vara:
Alltid kritiska
Alltid negativa
Arroganta och otrevliga
Sätter "näsan i vädret"
Diskuterar som om de alltid har rätt
Moraltanter
Besserwissrar
etc. etc.


Känner du igen denna person? Förvånar mig inte. Men boka en föreläsning med Etikettdoktorn om Intern Etikett på arbetet, där får du veta hur de ska hanteras och hur de ska bli bättre. www.etikettdoktorn.se

Mats Danielsson
Er Man AB/Etikettdoktorn