Får det lov att vara en Peugeot?
En sen eftermiddag, dagarna innan jul, strax innan stängningsdags kliver jag in till Peugeothandlaren i Norrköping. Minns att jag var där och tittade för två år sedan, precis innan vi köpte en ny bil. Till min förvåning får jag höra hur en man sitter hos försäljaren jag väntar på och försöker få nya vinterhjul. På en begagnad bil, köpt för 6 månader sedan!!!
Men den kvinnliga bilförsäljaren, för övrigt en otroligt trevlig försäljare, lyssnar tålmodigt och lyckas på ett mycket elegant sätt avfärda de fullständigt orimliga kraven på garanti. Snyggt gjort! Därefter tar hon sig an mig och mina bilfunderingar. Inleder med att hon minns att vi setts tidigare.
"För två sedan, var det inte en 206 cc du tittade på?" (hon hade inte fått mitt visitkort, så hon hade det minnet)
Imponerande! Kunder vill bli synliggjorda. Kanske lyckas hon ro iland en affär, det återstår att se. Men agerandet ger henne klara fördelar vid valet av bil.
Detta borde var en skola för Pegeueotförsäljaren i Oskarshamn. Efter 15 minuters "strosande" runt de nya bilarna hade ingen, jag menar ingen, av de uppenbart väldigt upptagna säljarna , de var 3 st, ens givit mig en blick. Det fanns inga fler kunder i lokalerna eller hos dem.
Då kommer det in ett par genom dörrarna, varvid en av försäljarna rusar upp och möter dem i dörren. de skulle hämta sin bil från service! Visst, de var säkert viktiga kunder, värda all uppmärksamhet. Men hur ända in i hela friden kan de missa mig i 15 minuter? Är jag så ointressant?
Jag meddelade en av de kvinnliga anställda på ett av kontorsrummen, att eftersom säljarna verkar vara så "upptagna" utan kunder närvarande, så hade de precis missat minst en kvarts miljon i bilköp. Utan inbytesbil. Sorry, så kan det gå när de saknar affärsetikett.
Men tack vare dessa två Peugeothandlare har jag nu två trevliga exempel att åka runt med och föreläsa om. Det är bara att besöka handlarna och se om det stämmer. Och vill ni, på din arbetsplats lära er mer om affärsetikett? Kontakta etikettdoktorn för mer information. Tfn. 0381 391 93 eller info@etikettdoktorn.se
God fortsättning och ett Gott Nytt År önskar en bilintresserad Etikettdoktor!
www.etikettdoktorn.se
Men den kvinnliga bilförsäljaren, för övrigt en otroligt trevlig försäljare, lyssnar tålmodigt och lyckas på ett mycket elegant sätt avfärda de fullständigt orimliga kraven på garanti. Snyggt gjort! Därefter tar hon sig an mig och mina bilfunderingar. Inleder med att hon minns att vi setts tidigare.
"För två sedan, var det inte en 206 cc du tittade på?" (hon hade inte fått mitt visitkort, så hon hade det minnet)
Imponerande! Kunder vill bli synliggjorda. Kanske lyckas hon ro iland en affär, det återstår att se. Men agerandet ger henne klara fördelar vid valet av bil.
Detta borde var en skola för Pegeueotförsäljaren i Oskarshamn. Efter 15 minuters "strosande" runt de nya bilarna hade ingen, jag menar ingen, av de uppenbart väldigt upptagna säljarna , de var 3 st, ens givit mig en blick. Det fanns inga fler kunder i lokalerna eller hos dem.
Då kommer det in ett par genom dörrarna, varvid en av försäljarna rusar upp och möter dem i dörren. de skulle hämta sin bil från service! Visst, de var säkert viktiga kunder, värda all uppmärksamhet. Men hur ända in i hela friden kan de missa mig i 15 minuter? Är jag så ointressant?
Jag meddelade en av de kvinnliga anställda på ett av kontorsrummen, att eftersom säljarna verkar vara så "upptagna" utan kunder närvarande, så hade de precis missat minst en kvarts miljon i bilköp. Utan inbytesbil. Sorry, så kan det gå när de saknar affärsetikett.
Men tack vare dessa två Peugeothandlare har jag nu två trevliga exempel att åka runt med och föreläsa om. Det är bara att besöka handlarna och se om det stämmer. Och vill ni, på din arbetsplats lära er mer om affärsetikett? Kontakta etikettdoktorn för mer information. Tfn. 0381 391 93 eller info@etikettdoktorn.se
God fortsättning och ett Gott Nytt År önskar en bilintresserad Etikettdoktor!
www.etikettdoktorn.se
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home