måndag, november 21, 2005

Oartighet på arbetsplatsen kostar stora pengar!


I en studie påbörjad 1998 och som nu är inne i en andra fas, har 4000 personer tillfrågats om sina arbetsplatser. Det handlar om de bemötts på ett ovänligt eller oartigt sätt. Det visade sig att många av dessa slumpmässigt utvalda, i olika positioner på både företag ochh offentliga verksamheter, drabbats. Och det så hårt att det fått konsekvenser för arbetsgivaren.

Det är oftare en överordnad som hanterar en medarbetare oskickligt, men inte alltid. Kollegor kan vara av samma odrägliga kaliber. Viket i sin tur leder till den skilda uppfattningen att medarbetarna, de anser att personen som är oartig minst sagt kan vara avskyvärd. Men detta ser inte företagsledningen, för oartigheten sker när detta inte påverkar karriären. De ser alltså en skötsam medarbetare eller mellanchef.

Allt detta kan handla om att inte stanna på en föredragning som medarbetaren gör, eller inte ge medarbetaren tid, inte hälsa på morgonen till många andra små saker.

Resultatet är skrämmande! Denna oartighet gjorde att 22 % sa att de presterar sämre den dagen de utsattes, 49 % ägnar arbetstid åt att undvika personen! och 52% gör medvetet en sämre arbetsinsats den dagen. 28% funderar på att byta jobb och 12 % gjorde verkligen detta.

För hämnden kommer ofta inte på den som är otrevlig, den drabbar arbetgivaren med sämre intäkter som resultat. Och då har vi inte ens räknat vad en nyrekrytering kostar.

Det tål att tänka på, eller hur? Etikett på jobbet är viktigt. För här berättade jag inte ens vad som drabbar kundkretsen. Men bokar du en föreläsning, då kommer svaret. www.etikettdoktorn.se