Veckans Etikettsgroda hamnar i Växjö
På besök i Kronobergs läns residensstad, Växjö fick jag rådet att besöka restaurang Fru T. Vid mitt kundbesök hade jag lovat att ta med lite lunch. Så catering är perfekt. Jag ringde denna mysiga och lite intressanta kvarterskrog. Den är verkligen speciell, lite trång, belägen på söder mitt i ett helt oväntat område, men den kan trots sitt udda läge verkligen rekommenderas.
Maten var utsökt, den ska ha all beröm. Servicen var godkänd, i den meningen att maten kom fort trots att servitrisen var ensam. Priset var även det helt rimligt, 65 konor för en dagens lunch med kalvkött fylld med ost och katrinplommon samt pasta. Vid avhämtning sjunker priset, momsen blir lägre. Det gjorde det även här, men då såg jag plötsligen på kvittot en post på 90 kr extra för leverans. Leverans? Jag hämtade ju maten, ska jag betala extra för att jag hämtar maten?
Frågan framfördes direkt till personalen. Svaret blev att kassaapparaten skriver så.
Jag ville inte bråka om 90 kr, det kunde de gärna fått i dricks för snabb service och god mat. Inte ville jag diskutera notan inför en fullsatt lokal. Men när de fick frågan kunde de lite smidigt svarat att de genast ska undersöka saken och sedan återkommit med ett svar. Ett svar som troligen kunde motiveras. Så trots den goda maten, den mysiga lokalen ger bemötandet, avspisningen av min fråga, ett bestående intryck av restaurangen. Sådant kan vara svårt att vända, det behövs så lite för att en kund väljer bort er. Veckans etikettgroda således!
Mats Danielsson www.etikettdoktorn.se
Maten var utsökt, den ska ha all beröm. Servicen var godkänd, i den meningen att maten kom fort trots att servitrisen var ensam. Priset var även det helt rimligt, 65 konor för en dagens lunch med kalvkött fylld med ost och katrinplommon samt pasta. Vid avhämtning sjunker priset, momsen blir lägre. Det gjorde det även här, men då såg jag plötsligen på kvittot en post på 90 kr extra för leverans. Leverans? Jag hämtade ju maten, ska jag betala extra för att jag hämtar maten?
Frågan framfördes direkt till personalen. Svaret blev att kassaapparaten skriver så.
Jag ville inte bråka om 90 kr, det kunde de gärna fått i dricks för snabb service och god mat. Inte ville jag diskutera notan inför en fullsatt lokal. Men när de fick frågan kunde de lite smidigt svarat att de genast ska undersöka saken och sedan återkommit med ett svar. Ett svar som troligen kunde motiveras. Så trots den goda maten, den mysiga lokalen ger bemötandet, avspisningen av min fråga, ett bestående intryck av restaurangen. Sådant kan vara svårt att vända, det behövs så lite för att en kund väljer bort er. Veckans etikettgroda således!
Mats Danielsson www.etikettdoktorn.se
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home