måndag, januari 30, 2006

Veckans etikettgroda. Läkemedelskonsulenten.


En tidig förmiddag ringer mobiltelefonen hos säljaren. Han arbetar med läkemedel och är på väg till Halmstad. Den som ringer honom är en mycket upprörd apotekschef i östra delarna av Småland. Denna berättelse från Bosse blir veckans vinnare av en bok.

Saken var den att klockan 09.00 hade Apoteket samlat all personal, desutom hade det rest personal från två mindre apotek i närheten. De skulle lyssna på ett intressant föredrag om ett nyligen lanserat läkemedel. Problemet var att det var säljaren som just nu satt i Halmstad som skulle sköta presentationen! Undra på att apotekschefen var upprörd, klockan var 09.30 och ingen hade anlänt.

Problemet var för säljaren att en dubbelbokning hade skett, datasystemet hade dolt besökstiden och han såg endast det aktuella kundbesöket i Halmstad. Klokt nog skyllde säljaren inte på datorer eller annat, han bad om ursäkt, förklarade att det inte gick att lösa just nu och han bad att få återkomma. Apotekschefen slängde luren i örat på säljaren.

Efter avslutat besök i Halmstad tog säljaren sin bil och åkte de nästan 30 milen till Smålands ostkust. Strax efter kl. 14.00 klev han in på Apoteket på orten och bad att få träffa apotekschefen. Med sig hade han två stora tårtor! Dessutom hade han redan besökt de två andra mindre apoteken och lämnat bakelser och framfört företagets ursäkt. Apotekschefen blev överväldigad och undrade om han verkligen hade behövt åka alla dessa mil, men säljaren konstaterade kort och gott att apoteket nog hade haft större besvär med det han själv förorsakat.

Gissa om poängen blev bestående! Samma eftermiddag fick han göra en kort presentation och dessutom fick säljaren under flera år en hängiven kund i apotekschefen. I detta fallet innebär det att apotekschefen gärna tog emot besök av detta företag.

Så lyckades denna kloka säljare vända en riktig "tavla" till ett bestående positivt intryck. Både för hans egen del och för det företag han arbetade åt. Den grodan förtjänar helt klart utmärkelsen VECKANS ETIKETTGRODA.

Ditt bidrag ger dig en bok på posten. Grattis! Och har du också en historia att berätta, privat eller på jobbet. Skicka den. Du kan alltid be att få vara anonym.

Skriv till info@etikettdoktorn.se

Mats Danielsson www.etikettdoktorn.se